top of page

חיסון קורונה עלול לגרום או להחמיר מחלה אוטואימונית של בלוטת התריס

בתחילת ינואר 2021 היו הרבה דיונים בקבוצה "בלוטת התריס שלי לא מאוזנת" בפייסבוק, שבה אני חברה: בנות התלבטו אם לקחת את החיסון נגד קורונה. הרופאים המליצו בצורה גורפת לקחת את החיסון, ובנות רבות אכן התחסנו. במשך הזמן התחילו להופיע פוסטים של בנות שיצאו מאיזון, בנות שהיו מטופלות הרבה זמן עם תרופה והיו מאוזנות בבדיקות הדם, פתאום התחילו להרגיש לא טוב, ובבדיקות התברר שמצב ההורמונים יצא מאיזון.




התחילו להישמע קולות ותגובות שזה קשור לחיסון. כמובן שהקבוצה שלנו לא נמלטה מהחיכוך בין "מתנגדי החיסונים" לתומכי החיסונים, אבל לשני הצדדים לא היו טיעונים מדעיים, הכל היה בגדר ספקולציה.


ממצאים מדעיים

במשך הזמן התחילו לצאת דיווחי מקרים בספרות המקצועית. מאמר שיצא ביולי 2022 מתאר 3 מקרים וסוקר את הספרות המקצועית עד לאותו זמן.

Ruggeri RM, Giovanellla L, Campennì A. SARS-CoV-2 vaccine may trigger thyroid autoimmunity: real-life experience and review of the literature. J Endocrinol Invest. 2022 Jul 12:1–7

הנה הממצאים העיקריים מאותו מאמר:


מקרה ראשון

מקרה ראשון הוא של גבר בן 50 שלא היתה לו הסטוריה של מחלה בבלוטת התריס. שבועיים אחרי שקיבל את החיסון של פייזר הוא פיתח תסמינים של עייפות, דפיקות לב, רעד, קשיים לישון, חרדה ועצבנות. היתה הסטוריה משפחתית של מחלה אוטואימונית של בלוטת התריס אצל אימו. בדיקות מצאו יתר פעילות של בלוטת התריס, ואולטראסאונד מצא הגדלה של הבלוטה.


מקרה שני

מקרה שני הוא של אישה בת 55 שאובחנה עם השימוטו בגיל 40. אימה ואחותה היו חולות במחלה. בזמן האבחון בדיקות הדם היו מאוזנות ולאחר מכן היתה במעקב ללא טיפול תרופתי עם בדיקות מאוזנות. באפריל 2021 קיבלה את החיסון של מודרנה, ולאחר 10 ימים פיתחה עייפות, דפיקות לב ורעד. בבדיקות דם של בלוטת התריס נמצאה יתר פעילות, ובבדיקה של מיפוי בלוטת התריס נמצאה אינדיקציה לדלקת בבלוטה. היא נותרה ללא טיפול ובבדיקות מעקב אחרי חודש ההורמונים התאזנו אולם ה TSH היה מעל התקין. לאחר 6 חודשים עדיין TSH היה גבוה והיא קיבלה טיפול תרופתי.


מקרה שלישי

מקרה שלישי הוא של גבר בן 61 עם מחלת גרייבס שאובחנה בגיל 38 וטופלה במשך שנתיים, וחל איזון שאיפשר הפסקת הטיפול. מאז היה מאוזנן ללא טיפול. אצל אימו ואחותו היתה הסטוריה של תת פעילות אוטואימונית. בתחילת 2021 קיבל שתי מנות של חיסון פייזר, ובאוקטובר 2021 זריקת בוסטר. לאחר שבועיים הגיע למרפאה עם חולשה, קשיי ריכוז, איבוד זכרון, דכדוך, רגישות מוגברת לקור ועצירות. התסמינים הופיעו כמה חודשים לפני כן, והחמירו לאחר החיסון השלישי. בדיקות הדם זיהו מצב של תת פעילות אוטואימונית של בלוטת התריס.


חיסון קורונה והשפעתו על בלוטת התריס

התופעה שיש עליה הכי הרבה דיווחים היא דלקת תת-אקוטית של בלוטת התריס (subacute thyroiditis). בספרות נמצאו דיווחים על יותר מ 60 מקרים, בעיקר אצל נשים. 70% מהמקרים חוסנו בחיסון mRNA ופיתחו תסמינים אחרי 10 ימים בממוצע.


תופעה נוספת שמדווחת היא התפתחות של מחלה אוטואימנית של בלוטת התריס בעקבות החיסון. השכיחה ביותר, כשליש מהמקרים, היא מחלת גרייבס שמתבטאת ביתר פעילות של הבלוטה. דווחו 51 מקרים בספרות המקצועית. הרוב נשים, גיל חציון 42 שנה. התסמינים החלו בין 1-63 ימים לאחר החיסון הראשון או השני.


דווחו גם מספר מקרים של דלקת ללא כאבים בבלוטת התריס, ורק מקרה אחד של תת פעילות.


אין עדיין דיווח על עליה ברורה של תת פעילות בעקבות החיסון, אבל זה לא מפתיע בגלל הטבע הכרוני והאיטי של התפתחות המחלה. יתכן שיש תת דיווח ביחס ליתר פעילות בגלל שהתסמינים של יתר פעילות מופיעים מהר ובסמוך לחיסון, דבר שמקל על האבחון והקורלציה. יידרשו מחקרים ארוכי טווח כדי לבחון את הקשר בין החיסון והתפתחות של תת פעילות אוטואימונית.

204 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page